گشتی در صحن انقلاب قدیمی ترین و پرخاطره ترین صحن حرم امام رضا علیه السلام

گشتی در صحن انقلاب قدیمی ترین و پرخاطره ترین صحن حرم امام رضا علیه السلام

امروز به همراه شما مخاطبان همیشگی مشهد توریست قصد داریم گشتی در صحن انقلاب قدیمی ترین و پرخاطره ترین صحن حرم امام رضا علیه السلام بزنیم.

صحن انقلاب اسلامی، قدیمی ترین و اولین صحن ساخته شده در حرم مطهر امام رضا علیه السلام است که فضای بسیار آرام بخش و دلربایی برای عاشقان حضرت دارد.

همه ی کسانی که حتی یکبار به حرم مطهر رفته باشند و به خصوص بزرگتر ها قطعا خاطرات خوشی از این صحن دارند و تمام اسامی که از حرم به یاد دارند در این صحن قرار دارد. اسامی همچون : اسمال طلا، اسماعیل طلایی، سقا خانه طلا، سقاخانه، آب خوری طلایی، حوض طلا، گنبد طلا، ایوان طلا، پنجره فولاد، پنجره طلا، نقاره خانه، شفاخانه، صحن عتیق، صحن کهنه و …

نام صحن انقلاب اسلامی در گذشته صحن عتیق یا صحن کهنه بوده است.

این صحن بهترین صحن برای ارتباط گرفته با امام هشتم و همچنین عکاسی کردن هست. چرا که وقتی در این صحن رو به امام رضا (ع) بنشینید رو به قبه هم هستید و در این صحن گنبد طلا و ایوان طلا، سقاخانه، پنجره فولاد به خوبی دیده می شود و در مقابل شماست.

دز این صحن چهار ایوان و ۳ خروجی وجود دارد. ایوان ساعت به سمت خروجی طوسی و خیابان شیرازی، ایوان عباسی به سمت خروجی طبرسی، ایوان نقاره خانه به سمت خروجی نواب صفوی و ایوان طلا رو به قبله و مرقد حضرت رضا (ع)

مکان های متبرک موجود در صحن انقلاب حرم امام رضا (ع)

  • نقاره خانه : بالای ایوان نقاره صحن انقلاب در ضلع شرقی صحن انقلاب ساختمان نقاره خانه قرار دارد که خادمان با پله به آنجا می رسند. نقاره در ساعاتی نواخته  می شود که …. توضیحات بیشتر در لینک زیر ببینید.
  • سقاخانه یا اسماعیل طلا : این آب خوری دقیقا در مرکز صحن انقلاب قرار گرفته است و زائران از گذشته آب این سقاخانه را به نیت شفا با خود به شهر و روستای خود می برند. این مکان دستور شخصی به نام اسماعیل در زمان ….. توضیحات بیشتر در لینک زیر ببینید.
  • پنجره فولاد : پنجره ایست رو به ضریح مطهر حضرت رضا (ع) که در گذشته کسانی که توان یا شرایط رفتن جلوی ضریح را نداشته اند، یا میخواستند جهت شفا یا رفع مشکلات دخیل ببندند و مدت زیادی به امام خود متوسل شوند پشت این پنجره به زیارت و دعا می پرداختند. پنجره فولادی در واقع …. توضیحات بیشتر در لینک زیر ببینید.
  • رواق دارلحجه : زیرزمینی صحن انقلاب می باشد که نزدیکترین محل به مرقد امام رضا علیه السلام است که …. توضیحات بیشتر در لینک زیر ببینید.
  • مقبره شیخ نخودکی اصفهانی: در گذشته سنگ قبر شیخ نخودکی اصفهانی که در میان زائران بسیار مشهور است در ضلع شمالی صحن انقلاب در پایه ستون ایوان عباسی قرار داشت اما از زمانی که زیرزمین صحن انقلاب یعنی رواق دارالحجه راه اندازی شد، زائران باید برای حاضر شده بر سر مزار ایشان به رواق دارالحجه مراجعه کنند. شیخ نخودکی را با مراجعه به لینک ذیل بیشتر بشناسید.
  • مقبره شیخ حر عاملی: در صلع شمال شرقی صحن انقلاب مقبره شیخ حر عاملی قرار دارد که امکان زیارت مقبره ایشان وجود دارد. شیخ حر عاملی صاحب کتاب مشهور وسائل الشیعه می باشد و در علم …. توضیحات بیشتر در لینک ذیل ببینید.
  • ایوان طلا : ایوان بزرگ طلایی است که وقتی به سمت حضرت و رو به قبله قرار می گیرد می بینید.
  • صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر آرامگاه بزرگان بسیار زیادی است که جزئیات آن را می توانید از دفتر امور دفن صحن کوثر حرم رضوی جویا شوید.

لطفا نظرات خود را در مورد مقاله ی “گشتی در صحن انقلاب قدیمی ترین و پرخاطره ترین صحن حرم امام رضا علیه السلام” با ما در میان بگذارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *