روستای دهسرخ – امام زاده عبدالعزیز (ع)

روستای دهسرخ

روستایی دهسرخ دارای قدمت دو هزار ساله است و از آنجا که کرامات و نشانه‌هاي حضور امام هشتم (ع) در این روستا دیده می شود، همواره مورد توجه دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) است. این روستا که در کیلومتر ۴۵ جاده مشهد – نیشابور (باغچه)، ۱۷ کیلومتری شهر ملک آباد قرار دارد، علاوه بر بقعه سيد عبدالعزيز (ع) داراي دو نشانه متبرک از هجرت هدفمند تاريخي – سياسي حضرت علي بن موسي الرضا (ع) از مدينه به مرو و کرامات آن موسوم به تخت امام و چشمه امام مي‌باشد.
۱٫ تخت امام
در باور اهالي دهسرخ، تخت امام همان مکاني است که حضرت رضا (ع) با ياران خود در آن جا نماز به پاي داشتند و از کرامات آن امام، قطعه زميني که بر روي آن ايستاده بودند حرکت کرده و به صورت پشته‌اي برجسته از زمين‌هاي اطراف متمايز گرديده است. تخت امام، زميني است به مساحت تقريبي ۶۰۰ مترمربع که در فاصله چند قدمي از چشمه امام قرار دارد. در ورودي اين مکان اشعاري به چشم مي‌خورد که مضمون آن اشاره به چگونگي ورورد حضرت به روستاي دهسرخ دارد. از طرفي در فصل بهار و تابستان اين مکان جايگاهي متبرک براي اجراي مراسم مذهبي يا تعزيه‌خواني و توزيع غذاي نذري است.

۲٫ چشمه امام
مولف منتهي الامال و بعضي منابع معتبر شيعه درباره کيفيت ظهور اين چشمه در دهسرخ از عبدالسلام بن هروي روايت نموده‌اند، حضرت رضا (ع) در راه توس به قريه‌الحمراء (دهسرخ) رسيد. ياران همراه امام عرض کردند يابن رسول‌الله آفتاب وقت ظهر را نشان مي‌دهد آيا نماز به جاي نمي‌آوريد، حضرت زماني که خواستند وضو بگيرند با دستان مبارک زمين را حفر نمودند و در اين حال آب زلالي از زمين جوشيدن گرفت و تا به امروز اثرش باقي‌مانده است. مردم معتقدند آب اين چشمه شفابخش است.

امام‌زاده سيد عبدالعزيز (ع)
در ضلع شمالي روستا، بنايي جلب‌نظر مي‌‌نمايد که به بقعه “سيد عبدالعزيز بن موسي بن جعفر (ع)” برادرزاده حضرت رضا (ع) از نوادگان امام سجاد (ع) مشهور است. از بناي اوليه اين مکان شواهدي مکتوب در دست نيست، اما بقعه فعلي در دوره قاجار بنيان گرفته است. اين بنا با نماي شش وجهي و گنبدي بر فراز آن فضاي معنوي خاصي را براي اين روستا ايجاد نموده و در سال‌هاي اخير با احداث حسينيه‌اي متصل به آرامگاه بر وسعت آن افزوده شده است‌. در ميان گنبدخانه نيز مضجع شريف آن بزرگوار و محصور در ضريح است.

آدرس: کیلومتر ۴۵ جاده مشهد – نیشابور (باغچه)، ۱۷ کیلومتری شهر ملک آباد، روستای دهسرخ