خانه تاریخی ملک مشهد

خانه ملک یکی از اندک بناهای تاریخی برجای مانده از گذشته است که در منطقه ارگ قدیم مشهد قرار دارد و درمیان زندگی شهری و ساختمان های بلند مرتبه بسیار چشمنواز و آرام بخش است. خانه ملک مشهد به عنوان سرآمد خانه های تاریخی شهر مشهد شناخته شده که در قدیم خانه حاج حسین ملک بوده است. این بنا محل زندگی حاج حسین ملک، یکی از ثروتمندان و خیرین و واقفان بزرگ ایرانی بوده است. حاج حسین املاک بسیاری را در مشهد وقف آستان قدس کرده است و در گذشته مالک بخش اعظمی از زمین های منطقه ملک آباد مشهد بوده است.

خانه ملک با زیربنای حدود ۶۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۱۶۵۹ متر مربع ساخته شده است. خانه ملک، از لحاظ معماری تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است که در اواخر دوره ی قاجار ساخته شده است. در این ملک، تنها نمونه حمام تاریخی خصوصی مشهد، در محوطه حیاط و باغ خانه ملک، در زیر تلی از خاک مدفون شده بود که با حفر گمانه های باستان شناسی، کشف گردید. این حمام حدود ۱۲۷ متر مساحت دارد و در زیرزمین با معماری خاص اسلامی تزیین شده و دارای قسمت های میان در، گرمخانه، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آتش دان و محل انبار چوب و مواد سوختنی می باشد.

این بنا در قدیم بسیار وسیع تر از امروز بوده و آنچه که به عنوان خانه ملک مشهد شهرت پیدا کرده، بخش بیرونی خانه است. این بخش شامل دو طبقه می باشد که پذیرایی خانه با سقفی چوبی و منبت کاری شده و شومینه زیبا در آن مشاهده می شود.

این مکان در تاریخ ۱۸ شهریور ماه سال ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۱۵ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امروزه در خانه ملک مشهد، گارگاه های بافت فرش و گلیم، کارگاه سفال و سرامیک و لعاب کاری، کارگاه سوزن دوزی، کارگاه منبت و معرق، کارگاه مینیاتور و تذهیب و کارگاه جلد سازی دایر است که استادان زبر دست و ماهر، با عنایت به روشهای سنتی، به خلق آثاری هنرمندانه و درخشان می پردازند.

فاصله ی تقریبی از حرم مطهر رضوی: ۱٫۵ کیلومتر از طرف باب الجواد
زمان تقریبی پیاده روی از حرم مطهر رضوی: ۲۵ دقیقه

آدرس خانه ملک مشهد: مشهد، خیابان امام خمینی، روبروی باغ ملی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *