آیین و مراسم های حرم مطهر رضوی در ماه محرم و صفر

همزمان با فرا رسیدن ماه محرم الحرام و طی مراسمی با عنوان «اذن عزا» پرچم گنبد و پوشش ضریح و گلدسته‌های حرم مطهر رضوی در مراسمی معنوی با حضور خادمان بارگاه امام رضا(ع) و هیئت‌های مذهبی و عموم زائران به‌ نشانه آغاز ماه محرم تعویض شده و به رنگ مشکی در می‌آید.

پرچم ها و پوشش های مشکی در آخرین روزهای ذي‌الحجه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا برافراشته شده و تا سوم ربيع (سه روز پس از شهادت امام رضا(ع)) درحرم مطهر رضوي برافراشته خواهند بود.

این مراسم که به نشانه اعلام آغاز ماه محرم و شروع ويژه برنامه‌هاي عزاداري سالار شهيدان در حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود، با قرائت صلوات خاصه، مرثیه‌سرایی مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت(ع)، عزاداری و سخنرانی ادامه پیدا می کند.

آیین صلات

همچنین بر اساس سنت هر ساله، صبح نخستين روز از ماه محرم، خادمان حرم مطهر رضوي در رواق دارالحكمه جمع شده و پس از تلاوت قرآن كريم و مرثيه‌سرايي مداحان، به سمت گلدسته‌هاي حرم ملكوتي امام هشتم(ع) حركت کرده و متن صلات را قرائت کرده و به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

مراسم سنتی صلات که سابقه ۳۰۰ ساله در حرم مطهر رضوی دارد، به معنای دعوت به عزاداری و آواز دادن برای شروع عزاهای عمومی است که همه ساله در ابتدای ماه محرم بر گلدسته های حرم مطهر رضوی برگزار می شود. در این مراسم با همخوانی شعر معروف «محتشم کاشانی» مداحان و خادمان بارگاه منور رضوی بر سر ۶ گلدسته ایوان عباسی، گوهرشاد و گلدسته کنارگنبد مطهر ندای «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» را سر می دهند و فرارسیدن ماه محرم و ماه عزا را به مردم اطلاع می دهند.

در ماه های محرم و صفر و همچنین ایام سوگواری و شهادت ائمه اطهار علیهم السلام، نقاره نواخته نمی شود.

جهت مشاهده برنامه های حرم مطهر رضوی در هفته ی جاری، روی لینک پایین کلیک نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *