آرامگاه نادر شاه افشار

نادر شاه افشار

نادرشاه افشار در زمان خود با رشادت و پایمردی ایران را از انحطاط صفویان و تسلط افغان ها نجات بخشید. اما به خاطر تندخویی هایی که در آخر عمر دچار شده بود در سال ۱۱۶۰ ق. به دست محافظان خود در شهر قوچان کشته شد.

سرِ او پس از قتلش در سال ۱۱۶۰ از قوچان به هرات فرستاده شد، جسد بىسرش هم كه موقتاً در يكى از مقابر ساخته وى در مشهد مدفون شد بعداً توسط آغا محمدخان قاجار به تهران منتقل گرديد تا امكان اهانت به آن براى قاجارها آسان تر شود.

ضريح نفيس و گرانقدر يكى از مقابر او در شهر مشهد نيز در آغاز سلطنت چهل روزه سيد محمد متولى، به عنوان جانشين شاهرخ ( نوه نادر ) در سال ۱۱۶۳ قمرى به حرم حضرت رضا عليه السلام منتقل شد.

آرامگاه نادر شاه افشار

نادرشاه تا مدتها در شهر مشهد داراى مقبره اى نبود تا اين كه قوام السلطنه در اواخر عهد قاجار در محل يكى از مقابر ويران شده نادرى آرامگاه جديدى براى وى ساخت و استخوانهاى او را از تهران به مقبره مزبور حمل كردند.

اين بناى جديد كه در محل فعلى آرامگاه نادر شاه افشار قرار داشت مدتى بر پا بود تا اين كه انجمن آثار ملى ايران در سال ۱۳۳۵ خورشيدى درصدد بر آمد آرامگاهى مناسب شأن نادرشاه براى وى در همان محل مقبره ساخته قوام السلطنه احداث نمايد. اين كار از سال ۱۳۳۶ شروع شد و در سال ۱۳۴۲ به پايان رسيد.

طراح بنای آرامگاه نادر شاه افشار مهندس سيحون بوده و مجسمه ها را هنرمند فقيد ابوالحسن صديقى ساخته است. مصالح مقبره عمدةً از سنگهاى خشن و سخت گرانيت كوهسنگى مشهد است. بعضى از قطعات سنگ بسيار بزرگ انتخاب شده تا تداعى كننده مقبره دوم ساخته خود نادرشاه باشد.

پوشش مقبره كاملاً به مانند چادر عشايرى است، كه نادر در آن زاده و هم كشته شده است. پوشش ديوارهاى داخلى مقبره نيز از سنگهاى مرمر اُخرايى رنگ مراغه انتخاب شده تا قتل نادرشاه در داخل چادر را تداعى نمايد.

مجموعه معماری باغ نادری مشتمل بر آرامگاه، تالار موزه، ایوان ها، راهروها، تالار پذیرایی، باغ و جوی های سنگی و آب نماهای زیبا است. مجسـمه مفرغی نادر ســوار بر اسب، با طراحـی استاد ابوالحسـن صدیقی، هنرمند معاصـر ایرانی ساخته شده که ریخته گری آن در ایتالیا انجام شــده و هم اکنـون متصل به آرامگاه است.

موزه نادری

در مجاورت آرامگاه نادر دو تالار ساخته شده که به عنوان موزه کاربرد دارند و به این مجموعه موزه نادری گفته می شود.

نگارخانه نادری

یکی دیگر از فضاهای فرهنگی مجموعه باغ آرامگاه نادری نگارخانه است. این بنا شامل یک تالار وسیع و اطاق های جانبی دیگر است. تالار نگارخانه مکان مناسبی جهت نمایشگاه و موزه موردی و فصلی است. این بنا از نظر معماری با دیگر فضاهای محوطه هماهنگی دارد.


فاصله ی تقریبی آرامگاه نادر شاه افشار از حرم مطهر رضوی: ۷۰۰ متر از طرف خروجی شیخ طوسی
زمان تقریبی پیاده روی از حرم مطهر رضوی: ۱۰ دقیقه

ساعات بازدید : از ساعت ۸ الی ۱۷

آدرس : مشهد، چهار راه شهدا ، آرامگاه نادر شاه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *