بهشت ثامن الائمه (ع) حرم مطهر رضوی

شاید بارها هنگام زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) شاهد ورود میت از بست نواب صفوی و طواف در صحن آزادی بوده اید و همچنین نام قبرستان بهشت ثامن الائمه (ع) حرم مطهر رضوی را شنیده اید.

قضیه ازین قرار است که: جنازه را پس از غسل و شستشو معمولا برای طواف از پایین پای حضرت (بست نواب صفوی) وارد حرم مطهر می‌ کنند.

صاحبان عزا پس از پذیرش و همراهی توسط خادمان و روحانیونی که در امور تشییع فعالیت دارند، وارد حرم مطهر شده و ‘لا اله الا الله’ گویان پس از عبور از صحن آزادی و رواقهای دارالسرور و دارالسلام تابوت حامل میت را بر زمین گذاشته و پس از قرائت صلوات خاصه و ذکر مصیبت، برای قرائت نماز میت به صحن آزادی باز می گردند و در آنجا روحانی حرم نماز میت را قرائت می کند.

پس از تشییع، طواف و خواندن نماز میت، اگر قصد دفن پیکر در حرم مطهر نباشد به بیرون از حرم رضوی هدایت می شود. در غیر این صورت دفتر امور دفن آستان قدس رضوی کار پذیرش و مشخص کردن محل دفن را در یکی از آرامستانهای متعلق به حرم رضوی انجام می دهد و طبق مراسمی با کمک خادمان، میت در حرم مطهر یا آرامستان خواجه ربیع مشهد که زیر نظر آستان قدس رضوی است دفن می شود.

در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) به واسطه وجود سراسر نور و با برکت ایشان، افراد بسیاری آرمیده‌اند که علاوه بر فیض حضور در مضجع شریف امام هشتم (ع)، همنشین زائران و دلدادگان آن امام همام نیز هستند. صحن ها و رواق های حرم مطهر رضوی مملو از خانه‌های ابدی شهدا، عالمان و بزرگان، خادمان و … است، که تعداد زیادی از زائران از آن اطلاعی ندارند.

آرامستان های حرم رضوی
  • بهشت ثامن الائمه ۱ واقع در طبقه زیرین صحن آزادی
  • بهشت ثامن الائمه ۲ واقع در طبقه زیرین صحن قدس
  • بهشت ثامن الائمه ۳ واقع در طبقه زیرین صحن جمهوری اسلامی
ساعات بازگشایی بهشت های ثامن الائمه (ع)

همه روزه از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب

دفتر امور دفن

اين دفتر زير مجموعه مديريت امور رفاه زائران است و در صحن مقدس کوثر واقع شده اســت و همه روزه از ســاعت ۷ صبــح تا ۱۹ حتی در روزهــای تعطیــل و جمعه ها ارائه خدمت دارد.
در دفتر امور دفن حــرم مطهر رضــوی به موارد ذیل رسیدگی می شود ک
◾️تمامی امور اداری مربــوط به دفن امــوات در حرم مطهر امام رضا(ع) و آرامگاه خواجه ربیع مشهد
◾️بررسی پرونده خدمه و خدام حرم مطهر رضوی داراي محل دفن (قبرجا)
◾️بررســی پرونده کارکنان آستان قدس رضوی دارای محل دفن (قبرجا)
◾️بررسی پرونده اشــخاصی که قبلاً محل دفن تهیه و خریداری کرده اند و اعلام امکان انجام دفن برای این دسته از افراد (مطابق ضوابط و شــرایط) از دیگر وظایف اداری این دفتر به شمار می آید.
◾️شهروندان و بازماندگانی که مکان و محل دفن اقوام و وابســتگان و خویشان خود را فراموش کرده اند، بعد از اعلام مشخصات هویتی شخص متوفی از محل دفن او در حرم مطهر رضوی و یا آرامگاه خواجه ربیع مشهد، با تماس تلفنی با شماره تلفــن ۳۲۰۰۲۱۵۳ -۰۵۱ مســتقر در این دفتر به طور مســتقیم ، اطلاع حاصل نمایند.

◾️زائران امام هشتم(ع) می‌توانند برای اطلاع از محل دفن مشاهیر، علما و بندگان صالحی که در حرم مطهر به خاک سپرده شده‌اند، با مراجعه به این دفتر از محل دفن آن‌ها اطلاع پیدا کنند یا با شماره تلفن ٣٢٠٠٢١٥٣ -۰۵۱ تماس گرفته و با ذکر نام متوفی از نشانی قبر او مطلع شوند .
لازم به ذكر است منبع پاسخگويي به اين دسته از سوالات ، مجموعه اي مكتوب در ۵ مجلد تحت عنوان مشاهیر مدفون در حرم مطهر است که به همت بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي تهيه شده است و در انتشارات آستان قدس رضوی و کتابفروشی‌های حرم مطهر قابل تهیه است .

آدرس دفتر امور دفن یا دفتر آرامستان های حرم مطهر رضوی

این دفتر از محل سابق در صحن آزادي به محل جدید واقع در  اتاق ۱۱۶ صحن کوثر جنب خروجی کوثر منتقل شده است.

تلفن دفتر امور دفن یا دفتر آرامستان های حرم مطهر رضوی

برای ارتباط با اين بخش، ميتوان از شماره تلفن هاي ۰۵۱۳۲۰۰۲۱۵۳ استفاده کرد.

ساعات کار دفتر امور دفن

همه روزه از ســاعت ۷ صبــح تا ۱۹

 

4 پاسخ
  1. قائمی بافقی
    قائمی بافقی گفته:

    سلام علیکم
    با عرض تسلیت ایام شهادت امام حسین علیه‌السلام
    سوالی دارم آیا قبور اموات در حرم امام رضا علیه‌السلام بعد از سنواتی هزینه نگهداری مجدد داره؟ ممکن است اگه این هزینه پرداخت نشود قبور را تغییر دهند؟!

    پاسخ
  2. علی ایمانی
    علی ایمانی گفته:

    با سلام
    لطفا برای هشت ثامن۱ قسمت اخر که پله زیادی دارد راهی برای ویلچر تعبیه شود.و یا اگر امکانش هست پله برقی در این قسمت بخورد تا همه بتوانند بر سر مزار عزیزانشان حاضر شوند
    سپاس از زحمات شما

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *